Θα καταθέσουμε τη δανειακή σύμβαση όποτε κρίνουμε εμείς, απάντησε στον Χάρη Μαμουλάκη ο Κώστας Καραμανλής, αρνούμενος για πολλοστή φορά να δημοσιοποιήσει τα επίμαχα έγγραφα που δεσμεύουν την έκταση του «Νίκος Καζαντζάκης» για το αεροδρόμιο Καστελίου!
Με τον πλέον σαφή τρόπο αποδείχτηκε η υπεροψία και η αλαζονεία με την οποία αντιμετωπίζει την τοπική κοινωνία του Ηρακλείου η Κυβέρνηση της ΝΔ. Ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, αρνήθηκε πεισματικά, απαντώντας στην Επίκαιρη Ερώτηση του αν. Τομεάχη Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη, να ενημερώσει το Κοινοβούλιο για το περιεχόμενο της δανειακής σύμβασης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων – ΕΤΕπ που δεσμεύει την έκταση του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» για την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελίου. Απέφυγε παράλληλα να «αποκαλύψει» τις κυβερνητικές προθέσεις σχετικά με την πρόταση που έχει καταθέσει ο Δήμος Ηρακλείου, μια πρόταση που αφορά στη δημιουργία ενός ανοικτού στην τοπική κοινωνία πάρκου και στην υλοποίηση διπλής ανάπλασης στην περιοχή.
Ο Χάρης Μαμουλάκης, αφού κατέστησε σαφές ότι στόχος όλων των παρεμβάσεών του είναι να μην γίνει το «Νίκος Καζαντζάκης» το «Ελληνικό της Κρήτης», καυτηρίασε το γεγονός ότι παρά τις επανειλημμένες Ερωτήσεις που έχει καταθέσει, η Κυβέρνηση κρατάει κρυφή τη δανειακή σύμβαση που έχει υπογράψει με την ΕΤΕπ και έθεσε τα δυο κρίσιμα ερωτήματα που απασχολούν σύσσωμη την τοπική κοινωνία: «Προτίθεται το Υπουργείο αποδεχθεί την πρόταση του Δήμου Ηρακλείου για την ανάπλαση της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» ώστε να πραγματοποιηθεί ένα ανοικτό στην τοπική κοινωνία πάρκο και να υλοποιηθεί η «διπλή ανάπλαση» της πόλης του Ηρακλείου; Αποτελεί η μελετητική ωρίμανση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» αναβλητική αίρεση για την χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων του αεροδρομίου Καστελίου;» ρώτησε χαρακτηριστικά.
Ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, αντί απαντήσεων, με άκρως ειρωνικό τρόπο, αρκέστηκε σε… κριτική στα πεπραγμένα της Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ (!), γενικές αναφορές και αοριστολογίες, για να καταλήξει τελικά στο ότι θα δημοσιοποιήσει την επίμαχη δανειακή σύμβαση όποτε το κρίνει σκόπιμο η Κυβέρνηση της ΝΔ! Γεγονός που προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Χάρη Μαμουλάκη, ο οποίος έκανε αναφορά για κατάφωρη παραβίαση του κανονισμού της Βουλής, αλλά και μέγιστη προσβολή από τον Κώστα Καραμανλή τόσο απέναντι στο Κοινοβούλιο, όσο και απέναντι στους Φορείς και την κοινωνία της Κρήτης, που παραμένει στο σκοτάδι σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι.
«Η Κυβέρνηση δείχνει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο τις προθέσεις της» ανέφερε σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Αδιαφορεί για τις θέσεις του Δήμου Ηρακλείου και των φορέων της Κρήτης, περιφρονεί με απαράδεκτο τρόπο την τοπική κοινωνία και συμπεριφέρεται με αλαζονεία, σε μια προσπάθεια να κρύψει τα πραγματικά της σχέδια. Δεν θα τα καταφέρει, οπότε ας το καταλάβουν καλά: Δεν θα επιτρέψουμε να γίνει το «Νίκος Καζαντζάκης», το Ελληνικό της Κρήτης. Η περιοχή αυτή πρέπει να αξιοποιηθεί με τον ιδανικότερο τρόπο, προς όφελος των κατοίκων και των αναπτυξιακών προοπτικών του τόπου μας».
Υπενθυμίζεται ότι στις 23 Ιανουαρίου 2020, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπέγραψε με τον Αντιπρόεδρο της ΕΤΕπ την δανειακή σύμβαση, για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου, ύψους 180.000.000 ευρώ. Η τράπεζα, με την υπογραφή της δανειακής σύμβασης, έδωσε στην δημοσιότητα συνοδευτικό της σύμβασης έγγραφο, στο οποίο αναφερόταν ότι η ελληνική Πολιτεία δεσμευόταν να προωθήσει την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Καζαντζάκη ώστε να καταστεί εφικτή η εκταμίευση των πόρων για το νέο αεροδρόμιο. Η μορφή και το μοντέλο αξιοποίησης της αστικής ανάπλασης που θα προωθούταν στην περιοχή επαφιόταν στις ελληνικές αρχές, ωστόσο το έγγραφο προσδιόριζε ότι τα βήματα για την μελετητική ωρίμανση του έργου της ανάπλασης αποτελούσαν αναβλητική αίρεση για την εκταμίευση των δόσεων του δανείου και άρα για την υλοποίηση του αεροδρομίου Καστελιού.
Έκτοτε, ο Κ. Καραμανλής έχει επανειλημμένα αρνηθεί, κατά παράβαση του κοινοβουλευτικού τύπου και των δημοκρατικών ηθών, να καταθέσει στην εθνική αντιπροσωπεία το ακριβές περιεχόμενο της υπογεγραμμένης σύμβασης με την ΕΤΕπ, την ώρα που τα πρώτα ορόσημα που έθετε το συνοδευτικό κείμενο της σύμβασης έχουν ήδη παρέλθει. Ταυτόχρονα όμως, από την αρχή της θητείας του ο Υπουργός δεν παραλείπει να δηλώνει στις δημόσιες τοποθετήσεις του ότι η εκμετάλλευση του πρώην αεροδρομίου θα προκύψει μέσα από την διαδικασία των «Προτάσεων Καινοτομίας» (Unsolicitated Proposals). Η εν λόγω πρακτική, ξένη ως προς τις προβλέψεις της ευρωπαϊκής οδηγίας για τις συμβάσεις παραχώρησης, επί της ουσίας αποτελεί δημόσιο διαγωνισμό για την κατάθεση προτάσεων του ιδιωτικού τομέα για την αξιοποίηση μέσω ΣΔΙΤ δημόσιας περιουσίας.
Ωστόσο, ο Δήμος Ηρακλείου τον Φεβρουάριο του 2021, έθεσε στην δημοσιότητα μελέτη με τίτλο «Εκτίμηση και Αντιμετώπιση Κοινωνικοοικονομικών, Αναπτυξιακών και Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από την Απομάκρυνση του Αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης» με την οποία περιγράφονταν βασικές χρήσεις και μορφές εκμετάλλευσης για την έκταση του πρώην αεροδρομίου. Σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη, η έκταση θα μπορούσε να υποδιαιρεθεί σε 5 διακριτές χωρικές ενότητες εκ των οποίων το 34% να αποτελέσει ένα ενιαίο χώρο πρασίνου, το 15% θεματικό πάρκο, το 15% επιχειρηματικό πάρκο, το 20% περιοχή ήπιας τουριστικής ανάπτυξης και το 16% περιοχή για την μεταφορά διοικητικών λειτουργιών και μεγάλων ιδιωτικών ιδιοκτησιών ώστε να αποδεσμευτούν εκτάσεις στο πυκνό πολεοδομικό ιστό του Ηρακλείου και να υλοποιηθεί το όραμα της «διπλής ανάπλασης» της πόλης.
Μια τέτοια πρόταση θα απαντούσε στα φλέγοντα προβλήματα της πόλης του Ηρακλείου με την τεράστια έλλειψη ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου ενώ μέσα από τις ήπιες εμπορικές εκμεταλλεύσεις που προβλέπει θα μπορούσε να καταστεί και οικονομικά βιώσιμη.